Dziś, gdy tak wiele firm wykorzystuje internet i komputery, często pojawia się pytanie – czy warto posiadać własnego informatyka?
Dla sprawnego działania firmy pod kątem IT ważna jest szybka i sprawna obsługa informatyczna. Taka obsługa może być oferowana przez zatrudnionego w firmie informatyka lub też dział IT, ale również może być ona świadczona przez firmę zewnętrzną, która oferuje tego typu wsparcie.
Własny informatyk w firmie – czy to dobry wybór?
Posiadanie specjalisty IT w firmie może być pomocne w codziennej działalności, która wykorzystuje różne sprzęty i oprogramowanie IT.
Informatyk posiadający odpowiednią wiedzę techniczną, aby zadbać o to, aby programy używane przez firmę były odpowiednio skonfigurowane, zintegrowane z innymi systemami i bezpieczne. Może on również pomóc w rozwiązywaniu wszelkich pojawiających się problemów technicznych i zapewnić sprawne działanie sprzętu używanego przez firmę, na przykład komputerów, serwerów, monitorów, drukarek czy skanerów.
Warto jednak wskazać, że nie zawsze posiadanie informatyka w zespole jest konieczne. W zależności od wielkości firmy i profilu jej działalności, możliwe może być zarządzanie obszarem IT przy użyciu outsourcingu od zewnętrznego dostawcy usług informatycznych. Warto też wskazać, że wsparcie w tym zakresie oferuje wiele innych firm, na przykład dostawcy oprogramowania firmowego, którzy zapewniają jego użytkownikom wsparcie i pomoc w zakresie jego działania.
Jaka jest alternatywa dla firmowego informatyka?
Jako że obsługa informatyczna firm często jest bardzo ważna, warto zwrócić uwagę na alternatywne rozwiązania dla posiadania własnego informatyka. Dzięki temu mogą one również zapewnić szybkie wsparcie, ale jednocześnie oferują one też dodatkowe korzyści.
Istnieje kilka alternatyw dla posiadania własnego specjalisty IT, które obejmują:
Outsourcing usług IT
Firmy mogą zlecać usługi IT zewnętrznym dostawcom, którzy mają doświadczenie w zarządzaniu ich infrastrukturą IT i wspieraniu pracowników pod kątem IT. Outsourcing może być opłacalny i umożliwiać firmom dostęp do specjalistycznych umiejętności i technologii bez zatrudniania pełnoetatowego specjalisty IT, co przekłada się na zredukowanie kosztów. Taka obsługa informatyczna pozwala firmom przenieść swoje obowiązki IT na dedykowanego dostawcę, uwalniając zasoby wewnętrzne i koncentrując się na innych obszarach działalności.
Help desk IT
Dostawcy zarządzanych usług IT oferują firmom kompleksowe usługi wsparcia IT w zakresie help desku. W takim przypadku otrzymać można błyskawiczną pomoc techniczną za pośrednictwem internetu albo telefonu. W tym przypadku zakres obsługi będzie mniejszy niż w ramach outsourcingu, ponieważ obejmuje on głównie doraźną pomoc w razie pojawienia się problemów. W wielu firmach jest to jednak bardzo korzystny wybór.
Usługi w powyższym zakresie oferuje firma itcenter.pl, która specjalizuje się od lat w obsłudze IT biznesu.
Zalety obsługi informatycznej – dlaczego warto ją wybrać?
Zewnętrzna obsługa IT jest aktualnie bardzo popularną opcją dla wielu firm. Oto niektóre z jej zalet:
Oszczędność kosztów
Outsourcing IT może być bardziej opłacalny niż zatrudnienie wewnętrznego zespołu IT. Dostawcy outsourcingu mogą oferować swoje usługi po niższych kosztach, jednocześnie dając swoim klientom dostęp do specjalistycznej wiedzy ich pracowników.
Dostęp do specjalistycznej wiedzy
Obsługa informatyczna firm zapewnia dostęp do specjalistycznej wiedzy. Dostawcy wsparcia IT mają zespół wykwalifikowanych specjalistów, którzy są ekspertami w swojej dziedzinie i mogą zapewnić pomoc w szerokim zakresie problemów IT.
Skalowalność
Outsourcing informatyczny również zapewnia firmom elastyczność i skalowalność. W tym przypadku obsługa informatyczna może być dostosowywana do zmieniających się potrzeb biznesowych, na przykład związanych z rozszerzeniem działalności o nowe usługi.
Koncentracja na działalności biznesowej
Zlecenie obsługi IT firmie zewnętrznej pozwala firmom skupić się na swojej podstawowej działalności biznesowej. Może to poprawić efektywność pracy, zmniejszyć obciążenie personelu wewnętrznego i umożliwić firmom skupienie się na rozwoju.
Należy jednak pamiętać o tym, że ostatecznie decyzja o tym, czy zatrudnić informatyka, będzie zależała od konkretnych potrzeb firmy.