m-reklama.pl

m-reklama.pl – reklama, internet, biznes i finanse

Reklama

Czym jest preprodukcja filmu reklamowego?

Tworzenie filmu reklamowego składa się z trzech etapów: preprodukcji, produkcji i postprodukcji. Dziś chcemy opowiedzieć nieco o pierwszej części przygotowywania filmu reklamowego. Czym jest preprodukcja filmu reklamowego i z jakich elementów się składa?

Czym jest preprodukcja filmu reklamowego?

Preprodukcja filmu reklamowego to nic innego jak szereg decyzji związanych z wszelkimi zagadnieniami, które trzeba rozwikłać przed rozpoczęciem produkcji, czyli nagrywania filmu reklamowego. Bez wiedzy m.in. o tym, gdzie nagrać reklamę, kto w niej zagra czy jak właściwie będzie wyglądać cały spot.

Proces preprodukcji jest niezbędny do prawidłowego zaplanowania całej produkcji i bez odpowiedniego przeprowadzenia tej części tworzenia spotu reklamowego – trudno mówić o sukcesie na późniejszych etapach. Co składa się na proces preprodukcji i o czym nie można zapomnieć, by nagrać film reklamowy, który przykuje uwagę odbiorców, spełniając swoją podstawową marketingową rolę?

Dlaczego preprodukcja jest taka ważna?

Proces, który poprzedza samo nagrywanie filmu, jest bardzo istotną częścią całości. Bez niego trudno jest rozpocząć faktyczne tworzenie spotu reklamowego, nie mając aktorów, miejsca do nagrywania, reżysera i scenariusza dla filmu. Pominięcie preprodukcji jest po prostu niemożliwe z punktu widzenia tworzenia filmu.

Co najważniejsze, preprodukcji nie można także przeprowadzić w sposób niedbały: źle przygotowany scenariusz czy nieodpowiednio wybrana lokalizacja dla tworzenia filmu sprawią, że odbiorcy nie będą zainteresowani jego oglądaniem.

Z jakich elementów składa się preprodukcja?

Swego rodzaju wstępem do preprodukcji zazwyczaj jest przygotowanie budżetu. W przypadku filmów pełnometrażowych nierzadko konieczne jest także pozyskanie sponsorów, jednak w odniesieniu do spotów reklamowych takie sytuacje nie mają miejsca. Konieczne jest jednak uwzględnienie budżetu m.in. przy tworzeniu scenariusza, a także wyznaczaniu gaż dla aktorów, którzy zagrają w produkcji.

Pierwszym i zarazem najistotniejszym etapem całej preprodukcji jest oczywiście stworzenie scenariusza dla filmu reklamowego. Bez starannie zaplanowanej akcji oraz napisanych dialogów nawet najlepsi aktorzy i największy budżet nie pomogą, bowiem stworzenie spotu będzie po prostu niemożliwe. To właśnie na etapie tworzenia scenariusza planuje się, jacy aktorzy będą poszukiwani, do jakiej grupy docelowej kierowany będzie spot (inne reklamy nagrywa się dla osób 50+, a inne – dla osób, które dopiero co wkroczyły w dorosłość).

Najczęściej po stworzeniu scenariusza rozpoczyna się poszukiwania reżysera, a także osób, które zagrają w filmie reklamowym. Na tym etapie podejmowana jest także decyzja dotycząca tego, czy reklama zostanie nagrana w studio, czy w plenerze. Wszystkie powyższe kwestie muszą zostać załatwione tak, by budżet przeznaczony na stworzenie reklamy wystarczył na pokrycie wszelkich kosztów.

Ile czasu trwa preprodukcja?

Warto mieć na względzie, że w wielu przypadkach proces preprodukcji okazuje się być najbardziej czasochłonną częścią całego tworzenia spotu reklamowego. W końcu dogranie terminów dla wszystkich aktorów (zwłaszcza jeśli zależy nam na tym, by w projekcie uczestniczyły określone osoby), wynajęcie studia lub lokalu, stworzenie scenariusza i załatwienie niezbędnych rekwizytów trwa. Nierzadko zdarza się, że nim scenariusz zostanie ostatecznie zaakceptowany przez klienta, jest wielokrotnie adaptowany, by spełnić wszelkie oczekiwania podmiotu, który zamówił stworzenie filmu reklamowego.

Wszystko to oznacza, że proces preprodukcji zajmuje znacznie więcej czasu niż właściwa produkcja i postprodukcja. Nagranie niezbędnych scen oraz ich odpowiedni montaż potrafią zająć łącznie mniej czasu niż wszelkie czynności związane z odpowiednim zaplanowaniem produkcji. Jednocześnie, należy poświęcić tyle czasu, ile jest konieczne, by przeprowadzić preprodukcję. Dzięki temu w późniejszym czasie wszystkie osoby zaangażowane w projekt mogą w pełni skupić się na procesie nagrywania, a także montażu całego klipu tak, by projekt zakończył się pełnym sukcesem i uzyskaniem oczekiwanego efektu.

Zwieńczeniem procesu preprodukcji jest przejście do produkcji. Dopiero po podjęciu wszystkich decyzji, które dotyczą procesu przed nagrywaniem filmu reklamowego, można zająć się jego filmowaniem, a w późniejszym czasie – montażem. Dobrze przeprowadzona preprodukcja może stanowić gwarancję sukcesu spotu reklamowego, jeśli zadbamy o wszelkie detale, które będą istotne podczas nagrywania filmu!

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.