m-reklama.pl

reklama, internet, biznes i finanse

USP a konkurencja
Reklama

USP a konkurencja: Jak porównywać i konkurować na rynku

Konkurencja nie śpi. Ta prosta prawda nigdy nie powinna być zapomniana w biznesie. Dobry produkt nie obroni się sam, trzeba go jeszcze odpowiednio wypromować. Tylko co, jeśli konkurencja ma podobny i też go promuje? Znajdź skuteczny USP i zostaw swoich przeciwników daleko w tyle!

Co to jest USP?

USP to skrót od angielskiego określenia unique selling point. Dosłownie można to przetłumaczyć jako unikalny punkt sprzedaży, ale skojarzenie ze stoiskiem w markecie będzie zbyt silne, dlatego większość tłumaczy sugeruje unikalną cechę sprzedaży lub oferty.

W dużym skrócie chodzi o to, by znaleźć taką cechę produktu, której nie ma żaden inny, teoretycznie podobny i na niej oprzeć kampanię reklamową.

Jakie USP jest skuteczne?

Przede wszystkim szczere, prawdziwe i konkretne. USP nie może wprowadzać w błąd, nie powinno też być utartym sloganem typu: „Mamy najlepszy produkt na rynku”, bo to nic nie mówi. Dobre USP odpowie na pytanie, dlaczego to właśnie ten produkt jest najlepszy.

Skuteczne USP to takie, które bierze pod uwagę potrzeby klienta i zaspokaja je lepiej niż konkurencja. Jednocześnie jest proste i łatwe do zapamiętania. Dobre USP zamyka się w jednym zdaniu.

Jak wyróżnić się ze swoim USP na tle konkurencji?

Konkurencyjne firmy także szukają swojego USP, a przy podobnych produktach nietrudno o zbliżone pomysły. Jak tego uniknąć?

  • Zrezygnuj z powszechnie znanych haseł, nawet jeśli wydają się idealnie skrojone pod twój produkt. Niewykluczone, że klient skojarzy je z czymś innym, może nawet z produktem konkurencji.
  • Znajdź unikalne cechy swojego produktu – w tym celu porównaj swój produkt z konkurencyjnym. Postaraj się zachować obiektywizm, jeśli produkt konkurencji ma zalety (a zapewne tak właśnie jest), nie udawaj, że ich nie widzisz.
  • Poświęć czas na analizę rynku i zachowań konkurencji. Sprawdź, w jaki sposób reklamuje swoje produkty i… znajdź własną drogę. Nie ma nic gorszego niż splagiatowana (nawet nie całkiem świadomie) kampania reklamowa.
  • Klient nie szuka produktu, tylko korzyści, jakie dzięki niemu odniesie. Powiąż USP z wymiernymi korzyściami. Potencjalny klient musi widzieć, że to właśnie twój produkt zaspokaja potrzeby i rozwiązuje ewentualne problemy.
  • Nie wahaj się grać na emocjach – pokaż, co się stanie, jeśli klient nie wybierze twojego produktu.
  • Wsłuchaj się w głosy klientów – ich opinie, zarówno pozytywne, jak i negatywne, to prawdziwa kopalnia wiedzy. Zwróć uwagę szczególnie na frazy mówiące o tym, czego brakuje w produkcie twoim lub konkurencji. Postaraj się to wnieść jako wartość dodaną.

Pamiętaj – USP musi być unikalne

Jeśli chcesz się wyróżnić na tle konkurencji, twój produkt musi mieć przynajmniej jedną unikalną cechę, która będzie ważna dla klienta. W przypadku dekoracyjnych dodatków może to być kolor, ale jeśli mowa o przedmiotach użytkowych, podkreślaj jakość produktu.

A jeśli nie możesz znaleźć takiej cechy? To bardzo mało prawdopodobne, bo każdy produkt jest inny, ale gdyby faktycznie nastąpił taki przypadek, pomyśl o prezencie dla klienta – gratisy są zawsze mile widziane, szczególnie gdy są naprawdę potrzebne. Niech to nie będzie kolejny firmowy notes lub długopis, ale coś, co się realnie przyda i jest powiązane z produktem – np. zapas pasty do butów, jeśli sprzedajesz buty.

Źródło: https://pragmago.tech/pl/porada/usp-produktu-czym-jest-unique-selling-proposition/

Materiał zewnętrzny